« جمعه های انتظارحق الناس »

.

 

? مناظره ی علمی امام صادق (ع)

 

? با ابوحنیفه

 

 

 

? روزى ابوحنيفه - يكى از پيشوايان و رهبران اهل تسنن - به همراه عدّه اى از دوستانش به مجلس امام جعفر صادق عليه السلام وارد شد و اظهار داشت:

 

? يابن رسول اللّه! فرزندت، موسى كاظم (ع) را ديدم كه مشغول نماز بود و مردم از جلوى او رفت و آمد مى كردند، و او آن ها را نهى نمى كرد، با اين كه رفت و آمدها مانع معنويّت مى باشد؟!

 

? امام صادق عليه السلام فرزند خود موسى كاظم عليه السلام را احضار نمود و فرمود: ابوحنيفه چنين مى گويد كه در حال نماز بودى و مردم از جلوى تو رفت و آمد مى كرده اند و مانع آن ها نمى شدى؟

 

? پاسخ داد: بلى، صحيح است، چون آن كسى كه در مقابلش ايستاده بودم و نماز مى خواندم، او را از هر كسى نزديك تر به خود مى دانستم، بنابر اين افراد را مانع و مزاحم عبادت و ستايش خود در مقابل پروردگار متعال نمى دانستم.

 

? سپس امام جعفر صادق عليه السلام فرزند خود را در آغوش گرفت و فرمود: پدر و مادرم فداى تو باد كه نگه دارنده ی علوم و اسرار الهى و امامت هستى.

 

? بعد از آن خطاب به ابوحنيفه كرد و فرمود: حكم قتل شديدتر و مهم ّتر است يا حكم زنا؟

 

? ابوحنيفه گفت: قتل شديدتر است.

 

? امام عليه السلام فرمود: اگر چنين است، پس چرا خداوند شهادت بر اثبات قتل را دو نفر لازم دانسته ولى شهادت بر اثبات زنا را چهار نفر قرار داده است؟!

 

? سپس حضرت به دنباله اين پرسش فرمود: بنابراين بايد توجّه داشت كه نمى توان احكام دين را با قياس استنباط كرد. و سپس افزود: اى ابوحنيفه! ترك نماز مهم ّتر است يا ترك روزه؟

 

? ابوحنيفه گفت: ترك نماز مهم ّتر است.

 

? حضرت فرمود: اگر چنين است پس چرا زنان نمازهاى دوران حيض و نفاس را نبايد قضا كنند، ولى روزه ها را بايد قضا نمايند، پس احكام دين قابل قياس نيست.

 

? بعد از آن فرمود: آيا نسبت به حقوق و معاملات، زن ضعيف تر است يا مرد؟

 

? ابوحنيفه در پاسخ گفت: زنان ضعيف و ناتوان هستند.

 

? حضرت فرمود: اگر چنين است پس چرا خداوند متعال سهم مردان را دو برابر سهم زنان قرار داده است با اين كه قياس برخلاف آن مى باشد؟!

 

? سپس حضرت افزود: اگر به احكام دين آشنا هستى آيا غائط و مدفوع انسان كثيف تر است يا منى؟

 

? ابوحنيفه گفت: غائط كثيف تر از منى مى باشد.

 

? حضرت فرمود: اگر چنين است پس چرا غائط با قدرى آب يا سنگ و كلوخ پاك مى گردد، ولى منى بدون آب و غسل تطهير نمى شود، آيا اين حكم با قياس سازش دارد؟!

 

? پس از آن ابوحنيفه تقاضا كرد: يابن رسول اللّه! فدايت گردم حديثى براى ما بيان فرما، كه مورد استفاده قرار دهيم؟

 

? امام صادق عليه السلام فرمود: پدرم از پدرانش و ايشان از حضرت اميرالمؤمنين علىّ عليه السلام روايت كرده اند، كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: خداوند متعال ميثاق و طينت اهل بيت رسول اللّه صلوات اللّه عليهم را از اعلى علّيين آفريده است. و طينت و سرشت شيعيان و دوستان ما را از خمير مايه و طينت ما خلق نمود و چنانچه تمام خلايق جمع شوند، كه تغييرى در آن به وجود آورند هرگز نخواهند توانست.

 

? بعد از آن كه امام صادق عليه السلام چنين سخنى را بيان فرمود ابوحنيفه گريان شد، و با دوستانش كه همراه وى بودند برخاستند و از مجلس خارج گشتند.

 

 

? اختصاص شيخ مفيد، ص ۱۸۹

 

#مناظره

#اهل_تسنن

 

::


موضوعات: کوثربلاگ
   چهارشنبه 27 تیر 1397


فرم در حال بارگذاری ...

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
موضوعات