ابوالحسنین:

 

#ســوره_مــائـده

#صفحــه۱۱

 

?وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا جَزَآءً بِمَا كَسَبَا نَكَلاً مِّنَ اللهِ وَاللهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ‏{۳۸}

 

مرد و زن دزد را به جزاى كارى كه انجام داده‌اند دستشان را قطع كنید، این كیفرى است از سوى خداوند و خداوند مقتدر حكیم است(۳۸)

 

? كلمه ‏«نكال» به معناى امر بازدارنده

است قوانین جزایى اسلام براى

بازدارندگى است، نه انتقام ‏جویى

«نكال» به عقوبتى گفته می‌شود كه

مایه‏ عبرت دیگران باشد

 

⬅️ در این آیه ابتدا مرد دزد

سپس زن دزد مطرح شده است

ولى در آیه دوم سوره‏ نور كه حكم زنا

بیان شده، ابتدا زن زناكار

سپس مرد زناكار یاد شده است

شاید به خاطر آن كه در سرقت

نقش مردِ خلافكار بیشتر است

و در زنا، نقش زن خلافكار

 

?از مرحوم سید مرتضى علم‏ الهدى

از علماى هزار سال قبل پرسیدند:

چرا دستى كه پانصد مثقال طلا دیه دارد

بخاطر یک چهارم مثقال دزدى، قطع می‌شود؟ پاسخ فرمود:

«امانت» قیمت دست را بالا می‌برد

و «خیانت» ارزش آن را می‌کاهد

 

♨️ طبق روایات مقدار قطع دست

چهار انگشت است و باید انگشت شست

و كف دست باقى بماند

مقدار مالى هم كه بخاطر آن دست دزد

قطع می‌شود، باید حداقل به قیمت

یک چهارم دینار (یک چهارم مثقال طلا) باشد

مال هم باید در مكان حفاظت شده باشد

نه در مثل كاروانسرا، حمّام، مسجد

و اماكن عمومی سارق نیز باید از قانون قطع دست مطلع باشد 

وگرنه دست او قطع نمی‌شود.همچنین اگر کسی 

 در سال‌های  قحطى

از روى اضطرار مواد غذایى را سرقت كند

دستش قطع نمی‌شود

البته در تمام مواردى كه دست قطع نمی‌شود

كیفرهاى دیگرى در كار است كه تفصیل آن

در كتب فقهى آمده است

 

 

? پیامبر اسلام‏ ﷺ بدترین نوع سرقت را

سرقت از نماز و ناقص انجام دادن

ركوع و سجود دانسته‏ اند.

 

⚜ اجراى این احكام نیاز به

حكومت و قدرت و نظام و تشكیلات دارد

پس اسلام دین حكومت و سیاست است

اسلام قبل از بریدن دست بر اهمیت

و لزوم كار و اداره زندگى فقرا از طریق

بیت ‏المال و بستگان نزدیک و قرض ‏الحسنه

و تعاون و … تأكید می‌کند، ولى

با این حال فقر، بهانه و مجوّز سرقت نیست.

 

? سیستم جزایى دنیا چون تنها به

زندان و جریمه مالى تكیه دارد

از مقابله با سرقت عاجز است

قطع دست براى مجرم عامل هشدار دائمى

و مایه‏ جلوگیرى از لغزش مجدّد او

و دیگران است.

 

 

?تفسیر نور 

 

 


موضوعات: شروع, کلام الهی
   یکشنبه 16 شهریور 1399نظر دهید »

?شروع سال تحصیلی جدید?

 

? | پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی به مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه 

 

✅آیت الله اعرافی مدیریت حوزه:

 

▫️در مسایل مرتبط به فرهنگ از جمله #فضای‌مجازی باید کارهای بزرگی انجام شود از جمله زیر ساختهای شبکه #داخلی که باید فراهم شود و این تاخیر بزرگ سنگین است.

 

▫️در آغاز سال تحصیلی دست یکایک طلاب و اساتید و فضلایی که در اوج کرونا و سختی های گوناگون در کنار مردم قرار گرفتند و نقش آفرینی کردند را می بوسیم.

 

▫️#شعار_امسال حوزه را «حوزه و فضای مجازی» اعلام می کنم که در این زمینه چند رشته در #عرصه فضای مجازی تعریف شده است.همچنین انجمن‌ فضای‌ مجازی تصویب شد.

 

▫️در نهایت «نقش #حوزه در بازنمایی اندیشه دینی در فضای مجازی» به عنوان سوال امسال ما معرفی می‌شود.

 

↩️خبرگزاری رسمی حوزه

 

 

———————

?کانال صرفا جهت اطلاع طلاب 

 


موضوعات: نظرخدا, شروع
   شنبه 15 شهریور 1399نظر دهید »
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
موضوعات